Jak odchudzić psa, w trosce o zdrowie i dobrą formę

Jak odchudzić psa

Zdrowe żywienie pupila i jego właściwa aktywność fizyczna zależą od opiekuna czworonoga. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej, jak zadbać o zdrowie i dobrą formę swojego ulubieńca. Aby odchudzić psa, żeby mógł dobrze wyglądać i czuć się lepiej, należy opracować plan zdrowego odżywiania. Jeżeli trudno nam przygotować taki plan dla pupila, warto skonsultować się z lekarzem weterynarii. Bardzo ważny jest dobór odpowiedniej karmy do wieku, stanu zdrowia, wielkości psa i jego aktywności fizycznej. Dodatkowo każda dieta, by przyniosła oczekiwane rezultaty, powinna być połączona z ćwiczeniami fizycznymi.

Czy pies ma nadwagę?

Nie zawsze jest oczywiste czy pies potrzebuje odchudzania. Aby sprawdzić czy pies ma nadwagę najlepiej zasięgnąć porady lekarza weterynarii, gdyż w zależności od rasy czy też płci każdy pies może wyglądać nieco inaczej. Trzeba pamiętać, że krępy i grubawy mops czy mocny i „kluskowaty“ labrador mogą jeszcze mieścić się w granicach normy, natomiast pies sportowy, również mieszczący się w granicach normy, będzie wyglądać o wiele smuklej.

Nie można również zapominać, że im większa masa ciała czworonoga w porównaniu do jego wysokości, tym silniej obciążony jego układ kostny i mięśniowy. W zależności od rasy i wieku, każdy pies odznacza się inną zawartością tkanki tłuszczowej.

Aby sprawdzić, czy Twój podopieczny nie ma jej zbyt dużo, wykonaj kilka prostych czynności. Dotknij jego żeber, powinny być dość łatwo wyczuwalne przez niewielką ilość tkanki tłuszczowej, która może znajdować się w ich okolicy. Następnie spójrz na pupila z góry. Tuż za łukiem żebrowym obwód tułowia powinien być węższy.

Jeżeli doły lędźwiowe są zbyt zapadnięte, oznacza to, że pies jest za chudy. Jeżeli natomiast są one zupełnie niewidoczne lub uwypuklone, zwierzak ma znaczną nadwagę lub jest otyły. Sprawdź również okolicę nasady ogona. W tym miejscu powinna znajdować się niewielka, równomiernie rozłożona warstwa tłuszczu, wyczuwalna podczas dotyku.

Okolica brzucha psa widzianego z boku powinna się wyraźnie zagłębiać (tzw. podkasany brzuch), a jej obwód być mniejszy niż w klatce piersiowej. Dotykając innych kostnych struktur ciała, takich jak kręgosłup, barki i biodra, powinieneś wyczuć tylko nieznaczną ilość tkanki tłuszczowej.

Jeśli w Twoim domu pojawił się nowy pupil upewnij się, że szczeniak jest odpowiednio karmiony, aby problem otyłości nie dotyczył go w przyszłości.

Nie tylko zmiana diety

Poprawa sprawności fizycznej pupila nie może ograniczać się jedynie do zwiększenia liczby spacerów. Aby odchudzić psa, należy podejść do zadania kompleksowo, na wielu płaszczyznach – począwszy od diety, poprzez różnego rodzaju ćwiczenia fizyczne, skończywszy na trosce o higieniczny styl życia i odpowiednią ilość snu.

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności fizycznej starajmy się uwzględnić stan zdrowia, wiek, masę ciała oraz stopień sprawności fizycznej podopiecznego. Ćwiczenia nie powinny być zbyt intensywne, należy je dodatkowo wkomponować w codzienny plan zajęciowy.

Warto też zabrać pupila do lekarza weterynarii w celu wykonania badań kontrolnych. Pomogą one określić stan zdrowia zwierzaka, a także wykluczą przeciwwskazania i zaburzenia utrudniające wykonywanie niektórych ćwiczeń. Nie wolno zbagatelizować takiej wizyty w przypadku dużej nadwagi lub otyłości, a także u psów w starszym wieku.

Jeśli psiak ma słabą kondycję, najlepiej rozpocząć jego aktywizację ruchową od dalekich, ale spokojnych wędrówek, nie biegania. Stopniowo wydłużajmy czas naszych spacerów i zwiększajmy ich liczbę w ciągu dnia. Nigdy nie zapominajmy o odpoczynku. Każdy rodzaj ćwiczeń, niezależnie od ich intensywności, powinien być poprzedzony rozgrzewką.

Pies zawsze musi mieć dostęp do świeżej wody, szczególnie w gorące dni! Szczenięta, osobniki starsze i ciężarne suki nie powinny spacerować zbyt forsownie, a tym bardziej biegać. Również po zabiegach chirurgicznych należy zachować ostrożność i ograniczyć pupilowi wysiłek przez około 10 dni.

Nie przeforsuj

Każdy pies, podobnie jak człowiek, ustala własne tempo ćwiczeń i zdecydowanie należy mu na to pozwolić. Obserwujmy wnikliwie podopiecznego – gdy bardzo dyszy, nie ma już ochoty na ruch, bez wątpienia potrzebuje odpoczynku. W ekstremalnej sytuacji może również skomleć albo kuleć. Nigdy nie wolno bagatelizować takich objawów.

Aby zachować sprawność fizyczną naszego psa, potrzebujemy kilku rodzajów ćwiczeń. Przede wszystkim poprawiających wydolność oddechową, pracę serca, płuc oraz zwiększających sprawność mięśni, które wspomagają utratę masy ciała, przyspieszając metabolizm i ułatwiając spalanie kalorii. Są to np. jogging, spacery, taniec z psem, bieganie przy rowerze (w tym przypadku zawsze musimy pamiętać o bezpieczeństwie naszego pupila).

Dobrze też wprowadzić ćwiczenia, które zwiększają elastyczność, rozciągają mięśnie, zwiększają zakres ruchów w stawach, zmniejszają ryzyko skurczów mięśniowych i poprawiają równowagę (aportowanie, agility) oraz ćwiczenia wzmacniające: podnoszenia, ciągnięcia, popychania. Ich celem jest zwiększenie wytrzymałości mięśni.

Tu dla psów najskuteczniejsze jest ciągnięcie sanek, wózka, pływanie. Zawsze należy jednak pamiętać o możliwościach podopiecznego. Każdy nowy program ćwiczeń wprowadzamy powoli – startując od 15 minut w ciągu dnia i zwiększając do 20, 30, a nawet 60 minut.

Należy pamiętać o urozmaicaniu naszych planów treningowych i nagradzaniu czworonoga za postępy. Możesz w tym celu wykorzystać specjalnie przygotowane dla psów przysmaki, takie jak Pedigree Biscrok ciasteczka dla psów. Pamiętaj, aby odliczyć porcję kalorii zawartą w przekąskach z głównego posiłku pupila. Jeżeli mamy w parku jezioro, warto zachęcić psa do aportowania zabawki, połączonego z pływaniem. Na podwórku można zbudować tor agility. Ważne też, aby spacerować w różnych miejscach, o różnym podłożu i kącie nachylenia.

Skakanie i łapanie zabawek świetnie zwiększa elastyczność ruchową. Pies nigdy nie powinien ćwiczyć z pełnym żołądkiem. Najlepiej odczekać około godziny od zjedzonego posiłku lub podać go pupilowi dopiero po odpoczynku.

Ruch to zdrowie

Codzienna aktywność fizyczna, wspólna zabawa i ćwiczenia poprawią nie tylko kondycję psa, ale również jego opiekuna. Pozytywnie wpłyną na komfort życia, a także sprawią wiele przyjemności. Sprawność fizyczna pozwala zwierzęciu utrzymać optymalną budowę ciała i uniknąć wielu chorób spowodowanych nadwagą i otyłością.

Wysportowane psiaki są silniejsze, zdrowsze, cechują się większą elastycznością ruchów, żyją dłużej. Ponadto należy pamiętać, że aktywność fizyczna zdecydowanie poprawia nastrój, zwiększa zdolność koncentracji i pamięć. Ćwiczenia sprzyjają również utrzymaniu prawidłowej budowy kości, stawów i więzadeł, zapobiegają określonym rodzajom nowotworów, zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę, zapewniają zdrowy wypoczynek i dostarczają energii.

Anna Woźniak

Zapisz

Jak oceniasz ten artykuł?

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena / 5. Liczba głosów

KOMENTARZE

Dodaj komentarz

O AUTORZE

PRZECZYTAJ WIĘCEJ CIEKAWYCH ARTYKUŁÓW

Ciekawostki

Czas po rozstaniu. Granice smutku

Jak poradzić sobie z pustką, żalem i tęsknotą po śmierci pupila, by odzyskać równowagę, która pozwoli nam wrócić do normalnego życia?

RASY PSÓW

newsletter

Otrzymuj informacje
o najnowszych poradach prosto do swojej skrzynki

Podaj swój adres