reklama

reklama

reklama

    Temat miesiąca
Psy w objęciach Morfeusza. Spij i śnij!


Twój pies przesypia całe dnie? Może to reakcja na jesienną aurę, a może za mało się nim zajmujesz? Zdrowy, dorosły psiak nie potrzebuje wcale dużo więcej snu od ciebie, ale często zabija nim nudę. Do niedawna kazano nam spać co najmniej 8 godzin na dobę, potem zmniejszono tę liczbę do 5, a nawet zaczęto ostrzegać, że spanie ponad 9 godzin może być równie szkodliwe, jak zbyt mało snu! Sen psów nie jest badany tak dogłębnie jak ludzki, lecz i o nim sporo już wiadomo. Wiele łączy nasze sny, ale są też między nimi istotne różnice.

Jak długo powinien spać pies?
Mały szczeniak przesypia całe dnie, a konkretnie – 90 procent doby, z krótkimi przerwami na jedzenie. Kilkutygodniowemu maluchowi wystarczy „tylko” 16–18 godzin, a czteromiesięcznemu – 12. Najmniej snu potrzebuje dorosły, zdrowy pies – zaledwie 6–7 godzin. W praktyce wygląda to jednak inaczej – nasze czworonogi przesypiają średnio aż 2/3 doby! Zależy to bowiem nie tylko od wieku zwierzaka, ale również od jego temperamentu (nerwowy śpi mniej), otoczenia (hałas nie sprzyja wypoczynkowi, zwłaszcza zwierzęcia o tak dobrym słuchu), stanu zdrowia (chory, otyły śpi dłużej), aktywności (jeśli pracował, będzie lepiej spał). Więcej snu potrzebuje także suka w ciąży, bo podwyższony poziom progesteronu zwiększa senność. Ma to swoje uzasadnienie fizjologiczne: w stanie odmiennym organizm wymaga więcej wypoczynku i spokoju. Nie tylko zresztą psi organizm – doświadczenie wykazało, że kobiety, które w czasie ciąży miały problemy ze snem, znacznie częściej cierpiały na nadciśnienie. Warto też pamiętać, że organizmy zwierząt reagują na zmieniającą się długość dnia i nocy. To dlatego wiosną suczki mają cieczki, koty się marcują, a wszystkie czworonogi zimą i jesienią śpią więcej.

Ile naprawdę śpi mój pies?

Często właściciele nie mają pojęcia, ile czasu przesypiają ich pupile. Choćby najskrupulatniej liczyli te godziny w dzień, gdy nastaje noc, pomyłki są nieuniknione. Dlaczego? Nasze zwierzęta często budzą się, gdy śpimy, pod wpływem bodźców, których nie słyszymy. Ale my też – czy o tym rano pamiętamy, czy nie – przebudzamy się w nocy kilka razy. Dzieje się to regularnie co półtorej godziny, bo tyle trwa pełen cykl naszego snu, ze wszystkimi fazami.Jeśli chodzi o psy, dokładną długość cyklu snu zbadano tylko u pointerów – jest ona podobna do naszej, wynosi 83 minuty. Na ten cykl składają się różne rodzaje snu. I tak, sen o wolnych ruchach gałek ocznych (N-REM, ang. Non-Rapid Eye Movement) – głęboki, złożony z dwóch faz (u ludzi występują aż cztery), różniących się aktywnością fal mózgowych. Jest dłuższy niż sen „paradoksalny”, czyli o szybkich ruchach gałek ocznych (REM, ang. Rapid Eye Movement), któremu towarzyszą marzenia senne. Średnia długość fazy REM wynosi zaledwie 6 minut, a w kolejnych cyklach może się zwiększyć co najwyżej do 20. Uważa się, że duże psy wchodzą w tę fazę rzadziej (co półtorej godziny) niż małe, które mogą śnić nawet co 10 minut!

Jak się zbudzi, to nas zje...

Potwierdzeniem faktu, że małe psy częściej miewają marzenia senne, mogą być obserwacje wielu właścicieli. Zauważyli oni u swoich podopiecznych reagowanie agresją w chwili wybudzenia. A wszystko dlatego, że śniąc, zwierzak jest bardziej pobudzony, przeżywa swój sen i nagłe jego przerwanie powoduje ujście nagromadzonych emocji. To może skończyć się nawet ugryzieniem! Budząc dużego psa, trudniej trafić w tę fazę snu, bo występuje ona rzadziej.
Może w takim razie bezpieczniej byłoby w ogóle nie zakłócać drzemki pupilowi? Nawyraźniej. I bez powodu na pewno nie należy tego robić. A już zwłaszcza w fazie REM, którą możemy poznać po drganiu powiek i po tym, że pies śpi na boku (bo tylko w takiej pozycji zazwyczaj ją osiąga). Jeśli jednak musimy podopiecznego obudzić, spróbujmy najpierw z pewnej odległości zawołać go po imieniu. A jeżeli to nie zadziała, dotknijmy go delikatnie lub pogłaszczmy. W ten sam sposób postępujmy, gdy pies skomli przez sen. Podobnie jak my może mieć koszmary.

Komfortowe legowisko
Legowisko powinno być odpowiednio dobrane do wielkości zwierzaka. Ale co to znaczy? Aby dobrze się wyspać, czyli osiągnąć fazę REM, pies musi się całkowicie rozluźnić, a to jest w stanie uczynić, leżąc na boku. Jeśli nie umożliwi mu tego posłanie, liczmy się z ciągłymi wizytami czworonoga w naszym łóżku lub koniecznością ciągłego potykania się o niego na dywaniku w przedpokoju. Pupil będzie bowiem instynktownie szukał wygodniejszego miejsca. Jego organizm wie to, co wykazały badania: sen bez fazy REM jest bezwar-tościowy! Ludzie pozbawieni tej fazy wypoczynku cierpieli na depresję, a eksperymentalne gryzonie zdychały po kilku tygodniach. Co z tej wiedzy wynika w praktyce? Mając małe mieszkanie, kupmy psu raczej materac, z którego w razie potrzeby wygodniej mu będzie zwiesić łapę czy ogon, niż ponton z wysokim brzegiem. Nawet budka dla małego pieska zajmie sporo miejsca, jeśli będziemy chcieli zapewnić mu możliwość położenia się w niej na boku – zwłaszcza gdy jest to przedstawiciel rasy wysokonożnej.

Oczka zmruż...
Zwierzęta żyją naszym życiem, dlatego rzadko zdarza się, by pies „skowronek” mieszkał pod jednym dachem z panem „sową”. Właściciel szybko uczyni ze swojego Maksia drugą „sowę”, zabierając go na ostatni spacer o północy. I nic w tym złego – pod warunkiem, że ten spacer nie będzie zbyt forsowny. Niektórzy opiekunowie właśnie wtedy serwują pupilowi całodzienną porcję biegania, bo tylko o tej porze niewychowanego zwierzaka można w miarę bezpiecznie spuścić ze smyczy. Tymczasem rozbawiony psiak po powrocie do domu może mieć problem z zaśnięciem.
Inne przyczyny psiej bezsenności to nerwica, depresja lub choroby związane z przewlekłym bólem. W przypadku starszych czworonogów są to często dolegliwości reumatyczne, bóle stawów i zębów. Jeśli jednak nasz pies jest zdrowy, a tylko pobudzony, zamiast dzielić się z nim szklanką ciepłego mleka (dawno dowiedziono, że wcale nie przyspiesza ono zaśnięcia), mówmy do niego spokojnym ściszonym głosem i miarowo głaszczmy.

Śpiochy z wyboru i z urodzenia

A co, gdy tak uśpiony psiak zechce pospać dłużej? I ten rytuał przedłuży się na kolejne dni? Jak dotąd przeprowadzono badania jedynie nad śpiochami gatunku homo sapiens. Wyniki nie są do końca jasne. Naukowcy nie potrafią wytłumaczyć, z czego może wynikać szkodliwość zbyt długiego snu, choć stwierdzili, że wiąże się on z większą śmiertelnością. Być może mają na to wpływ inne czynniki: status społeczny, ogólny stan zdrowia itp. Jeśli jednak nadmiar snu okaże się faktycznie szkodliwy dla naszego mózgu, to może być niebezpieczny także dla naszych czworonożnych przyjaciół. Mózgi psów i ludzi podczas snu wykazują bowiem aktywność tych samych fal – zapis EEG jest podobny. Największe śpiochy to retrievery, jamniki, pinczery i pudle. Potrafią zasnąć między jednym a drugim kęsem lub w połowie drogi po rzucony patyk. To one najczęściej zapadają na narkolepsję – nagłe ataki senności. I choć na filmikach w internecie te sytuacje wyglądają zabawnie, życie z takim „śpiochem” jest mocno utrudnione. Narkolepsja to choroba dziedziczna. Nie wiadomo, dlaczego zazwyczaj występuje akurat u tych ras, choć może na nią zapaść każdy pies. Na szczęście zdarza się rzadko. Diagnoza bywa trudna, bo podobne objawy dają choroby centralnego układu nerwowego, cukrzyca czy nowotwory, które należy wcześniej wykluczyć. Przypadłość związana jest z niedoborem oreksyny, substancji wytwarzanej przez komórki nerwowe. Reguluje ona stan snu i czuwania, decyduje o tym, kiedy organizm potrzebuje odpoczynku. Narkolepsja z reguły nie zagraża życiu i nie wymaga u psów leczenia. Jeśli jednak jej napady są wyjątkowo uciążliwe, przepisuje się te same środki, co ludziom (trójpierścieniowe antydepresanty, inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny). Warto też pamiętać, że chore czworo-nogi śpią dłużej. Jeśli zatem nasz pod-opieczny drzemie w ciągu dnia więcej niż zazwyczaj, a na dodatek nie budzą go bodźce, które normalnie zrywały go na równe łapy (np. dzwonek do drzwi), należy koniecznie odwiedzić weterynarza!

Sen do utraty tchu

Spokojny sen pupila może zakłócić niemiła przypadłość. Zwłaszcza jeśli jest on buldogiem angielskim – to na tej rasie przeprowadzano badania pod kątem bezdechu sennego, bo jest ona do niego szczególnie skłonna. Drugie w kolejności są shar peie. Tym dwóm rasom najczęściej zdarza się podczas snu na chwilę przestać oddychać, by następnie gwałtownie z chrapaniem i charczeniem zaczerpnąć powietrza. Jeśli zaobserwujemy taki objaw, zwłaszcza u psa ze skróconą kufą, a do tego jeszcze otyłego, koniecznie powiedzmy o tym weterynarzowi. Wprawdzie takie epizody rzadko kończą się źle, ale zwierzak bywa przez nie niewyspany, niedotleniony i pozostawiony bez pomocy niechybnie dochrapie się – bez przenośni – problemów z układem krążenia. Lekarz zapewne nakaże takiego osobnika odchudzić, a w przypadku ras w typie brachycefalicznym konieczna może okazać się interwencja chirurgiczna, polegająca na skróceniu podniebienia miękkiego.

Czujny sen stróża
Trudno prowadzić takie obserwacje, gdy pies śpi na zewnątrz. Zminimalizujmy przynajmniej jedno poważne ryzyko i nie karmmy naszego stróża na krótko przed tym, nim sami mamy zamiar pójść spać i stracić go z oczu. Pies stróżujący jest szczególnie aktywny nocą. Jak wiadomo, bieganie po jedzeniu zwiększa prawdopodobieństwo skrętu żołądka, a to już śmiertelne niebezpieczeństwo! Jeśli nakarmimy podopiecznego po południu, a nie wieczorem, będzie dodatkowo lepiej pilnował, bo bezpośrednio po posiłku ogarnie go senność (organizm kieruje wtedy więcej krwi do jelit, a mniej do mózgu).U pewnego delfina spowodowano eksperymentalnie, że sypia na przemian raz jedną, a raz drugą półkulą mózgu, czyli wciąż czuwa. Podobnie pracuje i odpoczywa mózg fok, dzięki czemu nawet podczas snu mogą się wynurzać, aby zaczerpnąć powietrza. Może to patent na doskonałego psa stróżującego? Czy tak się kiedyś stanie, czas pokaże...

Dorota Jastrzębowska

Na podstawie rozmowy z lek. wet. Magdaleną Król,
adiunktem w Katedrze Nauk Fizjologicznych
Wydziału Medycyny Weterynaryjnej SGGW



 
  Klubowicze, którzy czytali ten artykuł:
 
 Wasze komentarze:     Dodaj nowy
 
 
    ~tOtO-812 08:20 | 04-12-2011   Odpowiedz
 

Mój Pies cHoć dłUgo śPi tO niE zNaczY,że JesT lEnIeM.


 
 
         daschund 05:27 | 19-12-2011   Odpowiedz
 

To się nazywa SPAM


 
 
    ~tofik-11-13 hello 08:17 | 04-12-2011   Odpowiedz
 

mój pies jest starszy odemnie i bardzo dużo śpi zimą zato latem lubi się bawić choć ma 13 lat!PAMIĘTAJMY! nie budźmy psa gdy śpi.


 
 
    dogsia 11:14 | 14-11-2011   Odpowiedz
 

Chyba każdy z nas czasem narzeka, że jest niewyspany. Bo każdy z nas lubi dobrze się wyspać. Ale czy kiedyś zwróciliśmy uwagę na to czy nasz pies dobrze się wysypia? Raczej rzadko się nad tym zastanawiamy. A jednak powinniśmy zwrócić uwagę naszego pupila aby on również dobrze się wyspał kupując mu wygodne legowisko odpowiednie do jego rozmiarów. Pilnując aby było ustawione w odpowiednim miejscu i aby już nigdy nie musiał szukać wygodnego miejsca w naszym łóżku. Jeśli my chcemy się dobrze wyspać, to nasz pies też ma do tego prawo.


 
 
    ZyrafkaxD 02:15 | 14-11-2011   Odpowiedz
 

Zgadzam się z tym artykułem, mam trzy psy, każdy jest inny, nie różnią sie tylko rasą, ale także charakterem. Mela (owczarek niemiecki) jest nadpobudliwa, wszędzie jej pełno, cały czas biega, skacze i śpi raczej tylko w nocy. Woli raczej ganiać za owadami niż wylegiwać sie w słońcu jak robi to Nuka (golden retriver). Jest spokojna, wręcz leniwa, uwielbia pieszczoty. Śpi całymi dniami i nocami, jak szczeniaczek :) Czasami ma jakieś napływy energi, ale to rzadkość. Mój trzeci piesek to Happy (chihuahua), ze względu na wielkość mieszka u mojej siostry w pokoju. Ma swój kojec, normalnie wychodzi na spacery, tak jak Mela uwielbia biegać i jest jej pełno :) Ale jak idziemy do szkoły/pracy, w przeciwieństwie do pozostałych psów zostaje sama w kojcu. Cały ten czas przesypia (pewnie z nudów). Więc widzicie, moje pieski też popieraja ten artykuł :)


 
 
    ~Jula 12:29 | 13-11-2011   Odpowiedz
 

Ten tekst jest ciekawy.Uświadamia nam , że nasze psy też potrzebują dużo snu jak my , że kobieta w ciąży musi dużo spać tak samo jak suczka w ciąży. Że psy też śnią i to częściej niż my nawet co 10 minut. Dotąd nie wiedziałam , że budzę się co 1h 30min tak samo jak psy. Jak dla kogo , ale dla mnie to ekscytująca wiadomość.


 
 
    Kalu 06:10 | 13-11-2011   Odpowiedz
 

Kiedyś rozmawiając z moją koleżanką o naszych pupilach padło pytanie: czy tak długi psi sen na sens? Zastanawiam się nad tym do dziś. Jeśli nie ma mnie od ósmej rano do szesnastej, to moja psina w tym czasie śpi z nudów. Jaki sens ma spanie osiem godzin z nudów? Okazuje się jednak, że bardzo duży. Ale jak widać może to mieć też odmienne skutki. Póki co nie spotkałam się z psem który miał tego typu problemy. Z drugiej strony mam pekińczyka. Jak za pewne wszyscy wiedzą są to pieski krótkoczaszkowe. Co z tego może wynikać? Problemy z oddychaniem. Moja psina na szczęście takowych nie ma. Ale nie bez powodu mówię na nią Mruczek. Ona chrapie i chrapie! Ale jak ? Przez nią nie da się spać! Ale jest to tez zabawne i za ta zabawność ją kocham...!


 
 
    justynala 03:40 | 13-11-2011   Odpowiedz
 

Sen towarzyszy człowiekowi od zarajów dziejów, dzięki niemu regenerujemy nasz organizm, mózg mimo ciągłej pracy odpoczywa, poprawia się zdolność zapamiętywania. Co noc, gdy kładziemy się do lóżka, Morfeusz- grecki bóg marzeń sennych przenosi nas w inny świat. Wiadomą rzeczą jest, że każdy człowiek doświadcza tego sennego „eksperymentu”, nawet wtedy gdy nie pamięta o czym był, ale pytaniem jest czy nasze czworonogi także? Czy nie są pobawione tego rarytasu? Czy kiedy pogrążają się w głębokim śnie ich mózg przesyła im obrazy, które zwane są marzeniami sennymi? Naukowcy dowiedli ze mózg psa jest pod względem anatomicznym jak i pod względem sprawowanych funkcji zbliżony jest do ludzkiego mózgu, a więc można przypuszczać, że tak jak my nasi pupile śnią podczas snu. Zdaniem Wilsona „Zwierzę z pewnością odtwarza podczas snu wspomnienia z autentycznych wydarzeń, zupełnie tak samo, jak czynią to śniący ludzie”. Pomimo tego naukowego przykładu, sami właściciele psów mogą potwierdzić tę tezę, że psy śnią, ponieważ widzimy, że nasi kompani życia przebierają łapkami, ruszają gałkami ocznymi, mlaszczą, a nawet szczekają i warczą, kiedy są w objęciach Morfeusza. A więc, kiedy ustaliliśmy że psy też śnią, to warto się zastanowić czy długość snu naszego pupila nie przekracza normy ( około 7 godzin). Czy sen naszego czworonoga to tylko sen na nudę, na zabicie czasu, a nie po to żeby odpocząć i zregenerować organizm? Warto poobserwować swego psa i zobaczyć czy tak nie jest, bo jeśli jest to może winniśmy lepiej przyjrzeć się temu. Może wtedy nasz przyjaciel cierpi na jakieś schorzenie, a może po prostu za mało poświęcasz czasu na zabawę i pieszczochy ze swoim pupilem, a on zasypia z nudy, z powodu monotonii i szarzyzny swego psiego życia?


 
 
    shibaangi 12:32 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Ten temat mnie wiele nauczył.Zmienił całe moje postrzeganie na świat mojego dziewięczio-miesięcznego psa.(Wenusa) Przed sięgnięciem po artykuł Wenus,tak jak napisaliście przesypiał prawie 2/3 doby! Myślałam,że to właśnie w porządku. Dlaczego tak się działo? Zasypiał w różnych powodów...ze zmęczenia,a przeważnie z NUDY. Po krótkiej zabawie pies&właściciel Wenus kładł się do posłania.W jego oczach było coś dziwnego,jakiś tajemniczy wyrzut w moją stronę.Cóż,nie mogłam nic zrobić.Myślałam,że jest po prostu zmęczony. Aż pewnego cudownego dnia sięgnęłam po tą wspaniałą gazetkę i dowiedziałam się,ile tak na prawde powinien spać Wenus i co stanowi problem. Od tego momentu każdy z domowników poświęca Wenusowi niemalże cały swój wolny czas.Nie dopuszczę już,żeby mój pies spał na zabicie czasu.


 
 
         lara50 07:48 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Sen należy do najważniejszych czynności w życiu każdego z nas. To od niego zależy nasze zdrowie oraz samopoczucie. Ludzie cierpią na bezsenność, ale i wielu jest ogromnymi śpiochami.Z psami jest podobnie. O psim śnie wiadomo wiele...naukowcy coraz bardziej zagłębiają się w kwestię snu psa oraz tego, co podczas niego dzieje się w umyśle naszego pupila. Jak podaje artykuł,fazy snu psa są podobne do tych u człowieka. m.in. występuje faza REM. Wielu właścicieli opowiada o skomleniu, popiskiwaniu, powarkwianiu czy nawet przebieraniu łapami podczas spaia.Więc dlaczego konkluzja,że psy potrafią śnić miałaby być niewłaściwa? Do nas, opiekunów należy obowiązek dbania o zwierzaka pod każdym względem.Dlatego nie pozówlmy naszym pupilom skonanym nudą przesypiać całych dni.Zapewijmy im trochę rozrwki, spędzajmy z nimi każdą wolną chwilę, aby nie śniły im się koszmary,ale żeby śnili o nas -ich kochających właścicielach.


 
 
         lara50 07:48 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Sen należy do najważniejszych czynności w życiu każdego z nas. To od niego zależy nasze zdrowie oraz samopoczucie. Ludzie cierpią na bezsenność, ale i wielu jest ogromnymi śpiochami.Z psami jest podobnie. O psim śnie wiadomo wiele...naukowcy coraz bardziej zagłębiają się w kwestię snu psa oraz tego, co podczas niego dzieje się w umyśle naszego pupila. Jak podaje artykuł,fazy snu psa są podobne do tych u człowieka. m.in. występuje faza REM. Wielu właścicieli opowiada o skomleniu, popiskiwaniu, powarkwianiu czy nawet przebieraniu łapami podczas spaia.Więc dlaczego konkluzja,że psy potrafią śnić miałaby być niewłaściwa? Do nas, opiekunów należy obowiązek dbania o zwierzaka pod każdym względem.Dlatego nie pozówlmy naszym pupilom skonanym nudą przesypiać całych dni.Zapewijmy im trochę rozrwki, spędzajmy z nimi każdą wolną chwilę, aby nie śniły im się koszmary,ale żeby śnili o nas -ich kochających właścicielach.


 
 
    Jett 12:25 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Psy-tak jak my potrzebują snu.Nawet więcej niż my! Ostatnio bardzo zaciekawiłam się tym tematem.Wraz z moich szczeniakiem westie zaczęliśmy filozofować na tematy-ile śpi mój pies. Jako 2 miesięczny szczeniak przesypiał pół dnia.Po każdej,nawet mniej wyczerpującej zabawie robił sobie drzemki. Bardzo głębokie.Gdy wieczorami próbowałam go zbudzić,żeby wyjść na dwór warczał.Nie byłam ani trochę tym zaniepokojona.Jak przeczytałam ww tym temacie,głeboki sen u szczeniąt jest całkiem normalny.Gdy Lucky podrósł do czterech miesięcy zaczął spać o wiele mniej.Szczerze mówiąc,w ciągu dnia nie spał prawie w ogóle.Czasem tylko,po biegach ucinał sobie półgodzinną drzemkę. Nockę jednak przesypiał całą.OD dwudziestej drugiej do mniej więcej szóstej rano. Myślę,że ten tryb życia jest dobry dla niego.Nigdy nie pozwalam mu zasnąć z nudów. Mam nadzieję,że urośnie na dorosłego,szczęśliwego psa stosując się do godzin snu opisanych w tym numerze. Oczywiście będziemy do neigo bardzo często zaglądać.


 
 
    Jett 12:25 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Komentarz poniżej należy do mnie


 
 
    ~Jett 12:22 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Psy-tak jak my potrzebują snu.Nawet więcej niż my! Ostatnio bardzo zaciekawiłam się tym tematem.Wraz z moich szczeniakiem westie zaczęliśmy filozofować na tematy-ile śpi mój pies. Jako 2 miesięczny szczeniak przesypiał pół dnia.Po każdej,nawet mniej wyczerpującej zabawie robił sobie drzemki. Bardzo głębokie.Gdy wieczorami próbowałam go zbudzić,żeby wyjść na dwór warczał.Nie byłam ani trochę tym zaniepokojona.Jak przeczytałam ww tym temacie,głeboki sen u szczeniąt jest całkiem normalny.Gdy Lucky podrósł do czterech miesięcy zaczął spać o wiele mniej.Szczerze mówiąc,w ciągu dnia nie spał prawie w ogóle.Czasem tylko,po biegach ucinał sobie półgodzinną drzemkę. Nockę jednak przesypiał całą.OD dwudziestej drugiej do mniej więcej szóstej rano. Myślę,że ten tryb życia jest dobry dla niego.Nigdy nie pozwalam mu zasnąć z nudów. Mam nadzieję,że urośnie na dorosłego,szczęśliwego psa stosując się do godzin snu opisanych w tym numerze. Oczywiście będziemy do neigo bardzo często zaglądać.


 
 
    lara50 07:48 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Sen należy do najważniejszych czynności w życiu każdego z nas. To od niego zależy nasze zdrowie oraz samopoczucie. Ludzie cierpią na bezsenność, ale i wielu jest ogromnymi śpiochami.Z psami jest podobnie. O psim śnie wiadomo wiele...naukowcy coraz bardziej zagłębiają się w kwestię snu psa oraz tego, co podczas niego dzieje się w umyśle naszego pupila. Jak podaje artykuł,fazy snu psa są podobne do tych u człowieka. m.in. występuje faza REM. Wielu właścicieli opowiada o skomleniu, popiskiwaniu, powarkwianiu czy nawet przebieraniu łapami podczas spaia.Więc dlaczego konkluzja,że psy potrafią śnić miałaby być niewłaściwa? Do nas, opiekunów należy obowiązek dbania o zwierzaka pod każdym względem.Dlatego nie pozówlmy naszym pupilom skonanym nudą przesypiać całych dni.Zapewijmy im trochę rozrwki, spędzajmy z nimi każdą wolną chwilę, aby nie śniły im się koszmary,ale żeby śnili o nas -ich kochających właścicielach.


 
 
    lara50 07:48 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Sen należy do najważniejszych czynności w życiu każdego z nas. To od niego zależy nasze zdrowie oraz samopoczucie. Ludzie cierpią na bezsenność, ale i wielu jest ogromnymi śpiochami.Z psami jest podobnie. O psim śnie wiadomo wiele...naukowcy coraz bardziej zagłębiają się w kwestię snu psa oraz tego, co podczas niego dzieje się w umyśle naszego pupila. Jak podaje artykuł,fazy snu psa są podobne do tych u człowieka. m.in. występuje faza REM. Wielu właścicieli opowiada o skomleniu, popiskiwaniu, powarkwianiu czy nawet przebieraniu łapami podczas spaia.Więc dlaczego konkluzja,że psy potrafią śnić miałaby być niewłaściwa? Do nas, opiekunów należy obowiązek dbania o zwierzaka pod każdym względem.Dlatego nie pozówlmy naszym pupilom skonanym nudą przesypiać całych dni.Zapewijmy im trochę rozrwki, spędzajmy z nimi każdą wolną chwilę, aby nie śniły im się koszmary,ale żeby śnili o nas -ich kochających właścicielach.


 
 
    lara50 07:48 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Sen należy do najważniejszych czynności w życiu każdego z nas. To od niego zależy nasze zdrowie oraz samopoczucie. Ludzie cierpią na bezsenność, ale i wielu jest ogromnymi śpiochami.Z psami jest podobnie. O psim śnie wiadomo wiele...naukowcy coraz bardziej zagłębiają się w kwestię snu psa oraz tego, co podczas niego dzieje się w umyśle naszego pupila. Jak podaje artykuł,fazy snu psa są podobne do tych u człowieka. m.in. występuje faza REM. Wielu właścicieli opowiada o skomleniu, popiskiwaniu, powarkwianiu czy nawet przebieraniu łapami podczas spaia.Więc dlaczego konkluzja,że psy potrafią śnić miałaby być niewłaściwa? Do nas, opiekunów należy obowiązek dbania o zwierzaka pod każdym względem.Dlatego nie pozówlmy naszym pupilom skonanym nudą przesypiać całych dni.Zapewijmy im trochę rozrwki, spędzajmy z nimi każdą wolną chwilę, aby nie śniły im się koszmary,ale żeby śnili o nas -ich kochających właścicielach.


 
 
    lara50 07:48 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Sen należy do najważniejszych czynności w życiu każdego z nas. To od niego zależy nasze zdrowie oraz samopoczucie. Ludzie cierpią na bezsenność, ale i wielu jest ogromnymi śpiochami.Z psami jest podobnie. O psim śnie wiadomo wiele...naukowcy coraz bardziej zagłębiają się w kwestię snu psa oraz tego, co podczas niego dzieje się w umyśle naszego pupila. Jak podaje artykuł,fazy snu psa są podobne do tych u człowieka. m.in. występuje faza REM. Wielu właścicieli opowiada o skomleniu, popiskiwaniu, powarkwianiu czy nawet przebieraniu łapami podczas spaia.Więc dlaczego konkluzja,że psy potrafią śnić miałaby być niewłaściwa? Do nas, opiekunów należy obowiązek dbania o zwierzaka pod każdym względem.Dlatego nie pozówlmy naszym pupilom skonanym nudą przesypiać całych dni.Zapewijmy im trochę rozrwki, spędzajmy z nimi każdą wolną chwilę, aby nie śniły im się koszmary,ale żeby śnili o nas -ich kochających właścicielach.


 
 
    lara50 07:48 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Sen należy do najważniejszych czynności w życiu każdego z nas. To od niego zależy nasze zdrowie oraz samopoczucie. Ludzie cierpią na bezsenność, ale i wielu jest ogromnymi śpiochami.Z psami jest podobnie. O psim śnie wiadomo wiele...naukowcy coraz bardziej zagłębiają się w kwestię snu psa oraz tego, co podczas niego dzieje się w umyśle naszego pupila. Jak podaje artykuł,fazy snu psa są podobne do tych u człowieka. m.in. występuje faza REM. Wielu właścicieli opowiada o skomleniu, popiskiwaniu, powarkwianiu czy nawet przebieraniu łapami podczas spaia.Więc dlaczego konkluzja,że psy potrafią śnić miałaby być niewłaściwa? Do nas, opiekunów należy obowiązek dbania o zwierzaka pod każdym względem.Dlatego nie pozówlmy naszym pupilom skonanym nudą przesypiać całych dni.Zapewijmy im trochę rozrwki, spędzajmy z nimi każdą wolną chwilę, aby nie śniły im się koszmary,ale żeby śnili o nas -ich kochających właścicielach.


 
 
    lara50 07:48 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Sen należy do najważniejszych czynności w życiu każdego z nas. To od niego zależy nasze zdrowie oraz samopoczucie. Ludzie cierpią na bezsenność, ale i wielu jest ogromnymi śpiochami.Z psami jest podobnie. O psim śnie wiadomo wiele...naukowcy coraz bardziej zagłębiają się w kwestię snu psa oraz tego, co podczas niego dzieje się w umyśle naszego pupila. Jak podaje artykuł,fazy snu psa są podobne do tych u człowieka. m.in. występuje faza REM. Wielu właścicieli opowiada o skomleniu, popiskiwaniu, powarkwianiu czy nawet przebieraniu łapami podczas spaia.Więc dlaczego konkluzja,że psy potrafią śnić miałaby być niewłaściwa? Do nas, opiekunów należy obowiązek dbania o zwierzaka pod każdym względem.Dlatego nie pozówlmy naszym pupilom skonanym nudą przesypiać całych dni.Zapewijmy im trochę rozrwki, spędzajmy z nimi każdą wolną chwilę, aby nie śniły im się koszmary,ale żeby śnili o nas -ich kochających właścicielach.


 
 
    lara50 07:48 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Sen należy do najważniejszych czynności w życiu każdego z nas. To od niego zależy nasze zdrowie oraz samopoczucie. Ludzie cierpią na bezsenność, ale i wielu jest ogromnymi śpiochami.Z psami jest podobnie. O psim śnie wiadomo wiele...naukowcy coraz bardziej zagłębiają się w kwestię snu psa oraz tego, co podczas niego dzieje się w umyśle naszego pupila. Jak podaje artykuł,fazy snu psa są podobne do tych u człowieka. m.in. występuje faza REM. Wielu właścicieli opowiada o skomleniu, popiskiwaniu, powarkwianiu czy nawet przebieraniu łapami podczas spaia.Więc dlaczego konkluzja,że psy potrafią śnić miałaby być niewłaściwa? Do nas, opiekunów należy obowiązek dbania o zwierzaka pod każdym względem.Dlatego nie pozówlmy naszym pupilom skonanym nudą przesypiać całych dni.Zapewijmy im trochę rozrwki, spędzajmy z nimi każdą wolną chwilę, aby nie śniły im się koszmary,ale żeby śnili o nas -ich kochających właścicielach.


 
 
    lara50 07:48 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Sen należy do najważniejszych czynności w życiu każdego z nas. To od niego zależy nasze zdrowie oraz samopoczucie. Ludzie cierpią na bezsenność, ale i wielu jest ogromnymi śpiochami.Z psami jest podobnie. O psim śnie wiadomo wiele...naukowcy coraz bardziej zagłębiają się w kwestię snu psa oraz tego, co podczas niego dzieje się w umyśle naszego pupila. Jak podaje artykuł,fazy snu psa są podobne do tych u człowieka. m.in. występuje faza REM. Wielu właścicieli opowiada o skomleniu, popiskiwaniu, powarkwianiu czy nawet przebieraniu łapami podczas spaia.Więc dlaczego konkluzja,że psy potrafią śnić miałaby być niewłaściwa? Do nas, opiekunów należy obowiązek dbania o zwierzaka pod każdym względem.Dlatego nie pozówlmy naszym pupilom skonanym nudą przesypiać całych dni.Zapewijmy im trochę rozrwki, spędzajmy z nimi każdą wolną chwilę, aby nie śniły im się koszmary,ale żeby śnili o nas -ich kochających właścicielach.


 
 
    lara50 07:48 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Sen należy do najważniejszych czynności w życiu każdego z nas. To od niego zależy nasze zdrowie oraz samopoczucie. Ludzie cierpią na bezsenność, ale i wielu jest ogromnymi śpiochami.Z psami jest podobnie. O psim śnie wiadomo wiele...naukowcy coraz bardziej zagłębiają się w kwestię snu psa oraz tego, co podczas niego dzieje się w umyśle naszego pupila. Jak podaje artykuł,fazy snu psa są podobne do tych u człowieka. m.in. występuje faza REM. Wielu właścicieli opowiada o skomleniu, popiskiwaniu, powarkwianiu czy nawet przebieraniu łapami podczas spaia.Więc dlaczego konkluzja,że psy potrafią śnić miałaby być niewłaściwa? Do nas, opiekunów należy obowiązek dbania o zwierzaka pod każdym względem.Dlatego nie pozówlmy naszym pupilom skonanym nudą przesypiać całych dni.Zapewijmy im trochę rozrwki, spędzajmy z nimi każdą wolną chwilę, aby nie śniły im się koszmary,ale żeby śnili o nas -ich kochających właścicielach.


 
 
    lara50 07:10 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Sen zarówno dla nas ludzi, jak i naszych czworonożnych przyajciół jest jedną z najważniejszych czynności.To od niego zależy nasze zdrowie oraz samopoczucie.Ludzie cierpią na bezsenność, ale też wielu z nas jest ogromnymi śpiochami. Z psami jest podobnie.Jak i my często ucinamy sobie drzemki tak i nasi podopieczni udają się do karainy snów. O psim śnie można powiedzieć wiele... Naukowcy coraz bardziej zagłębiają się w kwestię snu i tego co podczas niego dzieje się w umyśle pupila. Jak podaje artkuł dowiedziono, że sen psa dzieli się na podobne fazy jak u człowieka, m.in.REM. Wielu właścicieli czworonogów wspomina o poszczekiwaniu, popiskiwaniu i przebieraniu łapami w czasie spania.Więc dlaczego konkluzja,że psy potrafią śnić miałaby być nie właściwa? Do nas, właścicieli należy obowiązek dbania o zwierzaka pod każdym względem. Dlatego, nie pozwólmy żeby nasze psiaki skonane nudą przesypiały całe dnie. Zapewnijmy im rozrwykę, organizujmy czas i spędzajmy z nimi każdą wolną chwilę, aby nie miały koszmarów,a śniły właśnie o nas-kochających właścicielach.


 
 
    JamniczkaPL 04:34 | 11-11-2011   Odpowiedz
 

Pouczający ten artykuł. Bardzo mnie zaciekawił. Psom na pewno śnią się różne rzeczy. Mój Kubuś, gdy mu się coś śni, przebiera łapami przez sen. Psy najczęściej śpią, gdy właściciel jest w pracy lub, gdy on sam śpi. Psy najczęściej dostosowują się do właściciela, choć czasem, gdy właściciel śpi, pies go liże i za wszelka cenę chce go obudzić. Właściciela, który dba o swojego pupila, najczęściej budzi lizanie po twarzy. Niektórzy są na to źli. Dlaczego? Przecież to znaczy, że pies go kocha! Żeby pies dobrze spał, potrzebuje przede wszystkim odpowiedniego legowiska, ale i wielu innych bardzo ważnych rzeczy. Wiele osób zastanawia się, ile snu potrzebuje pies. To zależy. Jeden Burek śpi 7 godzin, Azorek 10, a Reksio 8. Psy śpią rożnie nie tak jak ludzie kładą się wieczorem i wstają rano. Czasem będą spały 8 godzin, a czasem 6. A co do artykułu to ciekawy, bardzo ciekawy! Dzięki niemu naprawdę wiele się dowiedziałam. Tylko nie za bardzo wierzę, że spanie z psem uodparnia. Ale skoro Instytut Weterynaryjny Uniwersytetu Kalifornijskiego to potwierdził, No to im wierzę.


 
 
    Adzia123 06:18 | 08-11-2011   Odpowiedz
 

Psy są jednak bardzo podobne do ludzi. Ich sen bardzo mało różni się od naszego. Ich sen składa się z takich samych faz jak nasz. One także śnią. Także miewają kolorowe sny i koszmary. Często słyszałam, że pies nie myśli, ani nie śni. Ja się z tym nie zgadzam. Jak to nie śni? To dlaczego często kiedy śni o spacerze macha przez sen łapkami? Dlaczego czasem, kiedy ma jakiś koszmar nagle budzi się z piskiem? Dlaczego czasem kiedy śni o listonoszu szczeka przez sen? Wiele dowiedziałam się z tego artykułu. Teraz wiem, że moje psy śpią tak dużo, bo poświęcam im za mało czasu. Wiem, że potrzebują wygodnego posłania, aby mogły się wygodnie ułożyć. Zdziwiło mnie to, że pies może śnić tylko wtedy kiedy śpi na boku. A więc moja suczka często musi śnić, bo prawie zawsze śpi w tej pozycji.


 
 
    Lauralovedogs 10:57 | 06-11-2011   Odpowiedz
 

Eh, staracie sie , bo chcecie wygrac w konkursie. Ja po prostu napisze: fajny temat. Nie zalezy mi na konkursie.


 
 
         emis 08:50 | 07-11-2011   Odpowiedz
 

Ponieważ to jest konkurs.


 
 
              emis 08:51 | 07-11-2011   Odpowiedz
 

Dlatego się staramy;) I przy okazji wyrażamy swoje zdanie.


 
 
                   Lauralovedogs 12:42 | 21-11-2011   Odpowiedz
 

Ale ja i tak nie wygram to sie nie staram :) twòj komek byl super emis


 
 
                        emis 12:11 | 19-12-2011   Odpowiedz
 

A dlaczego niby nie wygrasz?;) Zawsze warto próbować ,a Ty jesteś dobra w takim czymś:)


 
 
    Mirek999 07:59 | 06-11-2011   Odpowiedz
 

Uważam, iż psu tak jak również człowiekowi należy się chwila odpoczynku podczas wspaniałych krain wypełnionych kosteczkami i różnymi smakołykami. Nasz sen różni się jedynie długością. Pies śpi czujnie, każdy dźwięk budzi go i z niepokojem wpatruje się w nasze oczy. Każdy szmer zakłóca jego sen. Ja, jak położę się wieczorem, tak budzę się rano, przez miłe lizanie po rękach pupila. Każde stworzenie na ziemi ma swoje wymagania. Prawda jest też to, iż w dzień, gdy nie ma właścicieli w domu pies śpi. Bo tak na prawdę to co ma robić? Dlatego apeluję do wszystkich właścicieli psiaków: Poświęcajcie im kawałek swojego czasu, by nasz powrót do domu nie kojarzył im się z nudno spędzonym dniem, lecz z dniem pełnym atrakcji i przygód. One na prawdę zasługują na więcej. Wyjdźmy na dłuższy spacer, a pieski na sto procent odwdzięczą się nam w przyszłości min. dodadzą otuchy w smutnych dniach, czy rozweselą swoją zabawa nawet najbardziej smutnego smutasa. A w nocy niech psy spokojnie śpią i śnią w objęciach Morfeusza razem z właścicielem.


 
 
    ~Maja 12:59 | 02-11-2011   Odpowiedz
 

uwazam,ze powinnismy nie przeszkadzac psu podczas snu tylko zachowywac sie tak ja my bysmy chcieli aby on nie przeszkadzal nam podczas odpoczynku. Wazne też jest miejsce gdzie pies śpi poniewaz podczas snu odpoczywa on i kiedy sie nie wyspi przez zle poslanie moze miec bolesci. Wlasciwi wlasciciele powinni nie pozwalac psom spac powyzej normy poniewaz lepiej zpedzac z psem aktywniejszy tryb zycia, np. chodzac na spacery..........


 
 
         ~roman 02:30 | 02-11-2011   Odpowiedz
 

moj pies takze ma sny raz mial koszmarny sen w srodku nocy tak sie zlakl ze przyszedl do lozka sie przytulic i uspokoic potem wrocil na wlasne miejsce a lubi spac pod lozkiem


 
 
    mania1234 11:49 | 02-11-2011   Odpowiedz
 

ja bardzo chętnie śpię z psami... sama nie wiem czemu ale moim zdaniem... no po prostu budzę się troszkę bardziej wypoczęta niż budzę tak normalnie... bez psa. Psa nie mam ale próbuję namówić rodziców na west highland white teriera. odpowiednia rasa dla mnie :))))


 
 
    klaudzia66 11:09 | 01-11-2011   Odpowiedz
 

Rzeczywiście powinniśmy poświęcić trochę uwagi na sen psa. Jeśli my lubimy się dobrze wyspać, wtuleni w miękką poduszkę-dlaczego psy tak nie mogą? Może ktoś się zastanawiał czemu pies woli spać w łóżku właściciela..? Z jednej strony może być to efekt złego wychowania z drugiej- pies szuka sobie odpowiedniego miejsca do spania a jeśli podłoga, dywan czy jego legowisko nie daje mu wygody pies wybiera ostatecznie łózko właściciela. Więc może jednak jest lepiej wydać trochę więcej pieniędzy na legowisko aby nie musiał spać w naszym łóżku? Kupujać legowisko psu zwróćmy uwagę czy jest to odpowiedni rozmiar, i czy będzie wygodne dla naszego pupilka. Dobrze dobrane legowisko będzie idealnym miejscem do spania dla psa dzięki czemu w naszym łóżku będzie więcej miejsca. W dodatku zarówno my jak i nasz pupil dobrze się wyśpimy :)


 
 
    Aneczka123 09:25 | 31-10-2011   Odpowiedz
 

Zgadzam się, iż jest to bardzo mądry artykuł. Dał mi wiele do myślenia. Mój kochany pupil: w nocy - śpi, rano po porannym załatwieniu się od razu drapie do pokoju by móc położyć się na podusi, obiad to dla niego pora próśb i błagań o przekąskę ze stołu, a potem znowu śpi do wieczornego wyjścia. Po powrocie z długiego spaceru jest zmęczony i oczywiście idzie spać. No i znajduje jeszcze czas na jedzenie, brojenie i krótkie wyjścia. Bardzo martwiłam się o niego, ponieważ ma trzy latka, a słyszałam że tak długo to śpią tylko szczenięta. Ten artykuł dał mi wiele do myślenia. Zrozumiałam, że Dino po prostu ciągle się nudzi. Postanowiłam urządzić mu dzień tak by był czas na zabawę i odpoczynek. Bawię się z nim, częściej wychodzę na spacery, spędzamy więcej czasu na świeżym powietrzu. Skutki są pozytywne. Mój piesek jest zdrowy i pełen energii, a nie ciągle ospały. Sądzę, iż taki artykuł powinni przeczytać wszyscy właściciele czworonożnych przyjaciół. Zasługują one na poświęcenie wiele swojego czasu. To nie są zabawki, które jak się postawi to będą spały i raz dziennie przejdą się na spacer wokół domu. Myślę, że pies będzie szczęśliwy i właściciel, jeżeli razem spędzą miło czas na zabawach i innych atrakcjach. A potem dopiero czas na długi i spokojny sen w objęciach Morfeusza. Oczywiście chodzi mi o sen pieska i właściciela:)


 
 
    PinkyPie 07:17 | 31-10-2011   Odpowiedz
 

Muszę przyznać ,że ten artykuł dał mi wiele do myślenia.Podejrzewam ,że 80% właścicieli psów nie zastanawiają się nad snem swojego czworonoga.Postanowiłam zrobic dla siebie samej mały test i dużo zauważyłam.Suczka w ciąży u znajomych rzeczywiście zrobiła się ociężała i narzekali ,że dużo śpi i się o nią martwią.Poleciłam im właśnie ten artykuł.Szczeniaczki u mojej babci przesypiają całe dnie ,a z doświadczenia wiem ,że z wiekiem śpią coraz mniej.Wpływ na sen psa ma również pogoda.W lecie kiedy jest ciepło moje psiaki harcują i nie w głowie im sny ,choc wylegiwywanie się na słońcu też jest przyjemnością.Za to teraz kiedy jest już chłodno ,wieczorami leżą sobie koło grzejnika i zasypiają.Niektóre psy śpią z ... nudów? Znam kilka przypadków gdy pies zostaje sam na cały dzień i po prostu śpi. Jest dużo ciekawostek nt. psiego snu.Nie wszystkie są jeszcze zbadane tak dokładnie jak u ludzi ,ale mimo to powinniśmy przywiązywac do tego choc trochę uwagi.Pies też potrzebuje snu i warto zwrócic uwagę jak śpi .Możemy dzięki temu wiele zauważyc i wprowadzic zmiany ,bo np.moja suczka uwielbia spac przykryta stertą koców ,a pies tego nielubi.Oszczędzimy sobie wtedy nerwów i może to nam nawet pomóc przy wyborze posłania. Dzięki temu artykułowi wiem jak moje psy lubią spac ,więcej dowiedziałam się o psim śnie i przede wszystkim staram sie zmieniać różne rzeczy.Na spacerze staram się bardziej zmęczyc moje zwierzaki ,by potem sen był dla nich przyjemnością,by były zmęczone i spały jak susły ,a nie spały ze znudzenia ,bo ,,właściciel nie ma czasu'.Polecam wszystkim ten artykuł ,a szczególnie gazetę Pies.


 
 
    Angi1999 02:21 | 31-10-2011   Odpowiedz
 

Sama zauważyłam, że psy przede wszystkim szczeniaki potrzebują o wiele więcej snu niż dorosłe psy. Zresztą nie tylko psy... Ostatnio zakupiłam sobie parę młodych szczurków (dwa samce) i one również przesypiają dużo procent z doby a w nocy często się przemieszczają (raz śpią a raz nie). Niestety wcześniej nie zainteresowałam się aż tak spaniem u psów, dopiero po zakupieniu "Przyjaciela Psa" i przeczytaniu artykułu "PSY W OBJĘCIACH MORFEUSZA.ŚPIJ I ŚNIJ !" zaczęłam się z ciekawością przyglądać mojemu psiakowi i rzecz jasna dalej nie mam pojęcia ile dokładnie przesypia mój psiak... Chciałam to sprawdzić lecz kiedy kładę się spać i śpię nie wiem dokładnie ile w nocy przespał psiak... Z drugiej strony tak jak napisali można porównać zwierzęta a mianowicie psy do ludzi, w końcu małe dzieci sypiają podobnie jak szczeniaki... Może wkrótce nie prześpię kilku nocy ani dni i uda mi się sprawdzić ile dokładnie mój psiak przesypia ? ...


 
 
    Ania2703 01:31 | 31-10-2011   Odpowiedz
 

Bardzo mądry artykuł. Niestety lecz większość dorosłych psów śpi w domu z nudy żeby jak napisano zbić snem nudę, ponieważ właściciele mają dużo innych ,,ważnych' spraw na głowie takie jak: komputer,telewizor,znajomi itp. lub po prostu nie mają czasu się psem zająć i ten większość dnia przesypia. Albo inaczej: niektóre młodsze dzieci nie wiedzą że taki szczeniak potrzebuje dużo snu więc zaczepiają takiego pieska.


 
 
    Justynax92 04:50 | 26-10-2011   Odpowiedz
 

Zanim przeczytałam ten oto temat miesiąca,nie zastanawiałam się nad snem moich pupili.Jakie było moje zdziwienie,gdy dowiedziałam się ,że pies by dobrze się wyspał musi osiągnąć fazę REM, a może to uczynić,leżąc na boku. Postanowiłam poobserwować,czy moje pieski naprawdę mogą się wyspać, bo przecież każdy chce mieć zdrowe psy. Dzięki Wam Kochana Redakcjo odkryłam bardzo ważną przypadłość jednego z moich pupili. Mój pudelek to śpioch,ale myślałam,że to normalne,dzięki temu artykułowi dowiedziałam się,że mój pies może być chory. Tak jak napisaliście ,udałam się do Weterynarza. Na szczęście nie okazało się nic groźnego,ale mam na razie pieska obserwować. Dziękuję, że w mojej ulubionej gazecie mogę dowiedzieć się tak istotnych rzeczy na temat psów, dzięki czemu łatwiej jest mi zrozumieć "ich świat". Pozdrawiam :)


 
 
    Lauralovedogs 11:54 | 23-10-2011   Odpowiedz
 

Wydaje nam sie ze duzo wiemy o psach a tak naprawde psi swiat kryje wiele tajemnic. Nikt nie zadaje sobie pytania "ile spi mòj pies?" Sa nawet ludzie ktòrzy gdy widza ze ich szczeniak duzo spi wzywaja weta. Sznaucerka Dior to naprawde zadko spi. Ma w sobie tyle energii ze musi ciagle biegac. A ma juz 12 lat. Budzi sie z wlascicielka, nigdy wczesniej. Znam tez takiego szczeniaka co spal co 10 min. i budzil sie tylko zeby zjesc. Ale teraz troche uròsl i wiecej czasu poswieca na zabawe. Ten temat miesiac dal mi duzo do myslenia i bardzo mi sie podoba.


 
 
    emis 08:42 | 23-10-2011   Odpowiedz
 

"O psim śnie wiemy niewiele..." - To prawda.Jednak ja sporo się dowiedziałam z listopadowego tematu miesiąca.O fazach,które bardzo mnie zaciekawiły,o innych sprawach... Sunia śpi spokojnie całą noc.Czasem wtedy,gdy się nudzi i to właśnie mi się nie podobało. Zwykle gdy mnie nie ma,daję jej zabawki i inne "gadżety",ale ona nie lubi bawić się sama.Więc zabija ten czas snem. Ale śpi bardzo czujnie,jak przystało na psa stróżującego.M.in. tego dowiedziałam się z artykułu. W dodatku moja psina to na prawdę kanapowiec,chociaż może tego po niej nie widać;) Ogólnie artykuł bardzo mi się spodobał i czytałam go z zaciekawieniem.Oby więcej takich tematów:)


 
 
    Yoanna 04:47 | 22-10-2011   Odpowiedz
 

Zaciekawiona obecnym tematem miesiąca zaczęłam się zastanawiać, jak wygląda sen u moich psów. O fazach N-REM i REM słyszałam wcześniej, odnośnie ludzi. Z zainteresowaniem przeczytałam, jak ma się to w stosunku do psów. Przespanego przez nie czasu pewnie nie zliczę, bo trudno nadążyć za czworonogiem, który nocą pełni funkcję wiernego stróża, a za dnia niezastąpionego towarzysza. Na pewno śnią. Tylko, o czym? Tego pewnie nigdy się nie dowiem. Jedyne, co mogę wywnioskować, (widząc, że Miki porusza łapkami, czasem szczeka), to tyle, że są to wizje zajmujące. Może pościg za kotem? Jest jeszcze upodobanie do spania w łóżku. Wiem, wiem, wielu z Was pewnie powie, że to nie powinno mieć miejsca. Sądzę, jednak, że druga połowa ma ten sam problem- brak miejsca na własnej poduszce. :)


 
 
         ~Yoanna 10:24 | 22-10-2011   Odpowiedz
 

Zaciekawiona obecnym tematem miesiąca zaczęłam się zastanawiać, jak wygląda sen u moich psów. O fazach N-REM i REM słyszałam wcześniej, odnośnie ludzi. Z zainteresowaniem przeczytałam, jak ma się to w stosunku do psów. Przespanego przez nie czasu pewnie nie zliczę, bo trudno nadążyć za czworonogiem, który nocą pełni funkcję wiernego stróża, a za dnia niezastąpionego towarzysza. Na pewno śnią. Tylko, o czym? Tego pewnie nigdy się nie dowiem. Jedyne, co mogę wywnioskować, (widząc, że Miki porusza łapkami, czasem szczeka), to tyle, że są to wizje zajmujące. Może pościg za kotem? Jest jeszcze upodobanie do spania w łóżku. Wiem, wiem, wielu z Was pewnie powie, że to nie powinno mieć miejsca. Sądzę, jednak, że druga połowa ma ten sam problem- brak miejsca na własnej poduszce. :) To tyle o codziennym życiu, w którym, dodam, nie możemy zapominać o czworonogach, które o ciepłej poduszce mogą tylko śnić...


 
 
    Angi1999 11:51 | 18-10-2011   Odpowiedz
 

Osobiście byłam ciekawa i dalej jestem ile mój psiak przesypia... Jednakże nigdy nie udało mi się to w pełni zbadać. Mój psiak często przemieszcza się w nocy, raz leży pod łóżkiem lecz innym razem w swoim posłaniu - czasem idzie do innego pokoju i się kładzie. Szczeniaki potrzebują o wiele więcej snu zresztą można je porównać do małych dzieci - śpią podobnie, jedzą, "czworaczkują" . Z czasem pies dorasta i śpi coraz mniej. Haps ma ponad dwa lata i łatwo zauważyć, że kiedy się wybiega potem kładzie się spać, zauważyłam również, że kiedy Hapsio śpij nieraz "chrząka" lub porusza łapkami, wygląda jak by mu się coś śniło i chyba rzeczywiście tak jest. Wracają do porównywania psów do ludzi... Kobiety w ciąży potrzebują więcej snu lecz nie raz nie mogą spać po mocach... Podobnie jak suki prawda ? ...


 
 
         ~Judyta 07:17 | 21-10-2011   Odpowiedz
 

Bardzo podoba mi się ten artykuł i w pełni się z nim zgadzam.Zauważyłam,że gdy mój psiak był szczeniakiem bardzo dużo spał,właściwie większość dnia.Z czasem spał coraz mniej.Właściwie śpi często,ale to dlatego,że co chwilę się budzi i szczeka,gdy słyszy kogoś przechodzącego klatką schodową.Co ciekawe,mój pies ma różne sny.Najczęściej energicznie biegnie przez sen.Gdy nasze psiaki śpią i śnią, wyglądają jak małe,nieporadne dzieci,jednak w głębi serca to odważne zwierzęta,które zawsze staną w naszej obronie narażając własne życie.Dlatego apeluję:nie porzucajcie zwierząt,nie traktujcie ich przedmiotowo,bo to prawdziwi przyjaciele!


 
 
              ~Canis 05:13 | 06-11-2011   Odpowiedz
 

Hmm... Ciekawy artykuł Dał mi trochę wiedzy. moja yoreczka śpi krótko bo zawsze idzie mnie rano budzić. Fajnie jest tak od rana gdy pierwszym twoim widokiem jest wielki, mokry psi nos! :D







(c) 2008 PIES.PL | reklama w portalu | made by: Webprovider.pl