reklama

reklama

reklama

reklama

    Aktualności
Pies potrzebuje ochrony prawnej!


Czy to nie zdumiewające, że dzieci w szkole dowiadują się więcej o pantofelku niż o psie lub kocie, z którym mieszkają? Jak zatem kształtować wrażliwość na los zwierząt? O sytuacji czworonogów w Polsce i konieczności przestrzegania ich praw opowiada trener Jacek Gałuszka.

W częstochowskim wydaniu "Gazety Wyborczej" ukazał się ciekawy materiał poświęcony respektowaniu praw braci mniejszych. Oto jego fragment: 

Eliza Kwiatkowska: Niemal codziennie pojawiają się doniesienia o okrucieństwie wobec psów, kotów, zwierząt gospodarskich. Ile czasu musi jeszcze upłynąć, żeby ludzie przestali traktować zwierzęta jak rzeczy?

Jacek Gałuszka: Co najmniej jedno pokolenie. Pamiętajmy, że nie tak dawno ludzie o czarnej skórze też byli traktowani przedmiotowo, a w wielu kulturach kobietom do teraz odmawia się praw podmiotowych. To się pomału zmienia. Prawodawstwo europejskie, także polskie, idzie w dobrym kierunku: chce dawać zwierzętom prawa podmiotowe. Pomaga w tym współczesna nauka, która udowadnia, że na przykład pies odczuwa wszystko tak jak trzyletnie dziecko. Ludzie zaczynają zwiększać swoją wrażliwość. W czasach mojego dzieciństwa topienie ślepych miotów było normalne. Teraz ta granica normalności się przesuwa. Takie przypadki wydobywa się na światło dzienne i piętnuje.

EK: Ale i tak zdarza się, że pies jest zakopywany żywcem. Tak jak w Myszkowie...

JG: Mam nadzieję, że to indywidualne, patologiczne przypadki braku elementarnej empatii. Człowiek przecież potrafi być okrutny nie tylko wobec zwierzęcia, lecz także wobec drugiego człowieka.

EK: Czy widzi pan różnicę między Polską miejską a Polską wiejską w podejściu do zwierząt? Akty okrucieństwa, o których słychać, zdarzają się przede wszystkim w małych miejscowościach.

JG: Tak, dostrzegam tę przepaść. Dla wielu ludzi mieszkających na wsi każde zwierzę ma pełnić określone zadanie. Pies ma być na łańcuchu, szczekać i koniec. Zresztą dał temu wyraz ostatnio jeden z naszych parlamentarzystów, czym wywołał lawinę protestów. Trzymanie psa w domu, spacerowanie z nim, szkolenia to dla ludzi ze wsi zwykła fanaberia.

EK: Jak zmieniać świadomość? Jak budzić wrażliwość wobec zwierząt?

JG: Edukacja, edukacja i jeszcze raz edukacja. I to od najmłodszych lat. W szkole podstawowej powinno się znaleźć w programie obowiązkowym z biologii więcej miejsca dla nauki o psach i kotach, o ich zachowaniu oraz potrzebach. Paradoksem jest, że uczeń podstawówki potrafi opisać budowę pantofelka i eugleny zielonej, a nie ma pojęcia o zwierzętach, które mieszkają w jego domu. Okazjonalnie przeprowadzane pogadanki niczego nie załatwią poza wpojeniem dzieciom przekonania, że każdy pies jest potencjalnym zabójcą, przed którym trzeba padać na ziemię i zakrywać uszy rękami, kuląc się jak żółw.

EK: Czy zaostrzone przepisy zmienią coś w traktowaniu zwierząt?

JG: Nigdy nie łudziłem się, że zmiana prawa naprawi sumienia ludzi. Ustawa jest może i dobra, tyle że nie ma jak jej egzekwować. W Polsce brak organizacji, które mają uprawnienia wykonawcze i mogą działać tak jak choćby znana widzom telewizyjnym z wielu programów amerykańska policja dla zwierząt. Przerzucamy to zadnie na policję, która i tak ma sporo zadań. Boryka się z morderstwami, rozbojami i kradzieżami, więc walka z tymi, którzy trzymają psa na łańcuchu krótszym niż trzy metry, na pewno nie jest priorytetem. A żeby kary były odstraszające, muszą być dotkliwe. To już zadanie dla sędziów. Jeden z wielkich powiedział, że miarą cywilizacji jest jej stosunek do zwierząt.

Jacek Gałuszka jest specjalistą ds. terapii zachowania zwierząt. Prowadzi szkołę "Wesoła Łapka". Opracował interaktywny kurs szkolenia psów "Pies, Twój Przyjaciel" oraz pionierski program "LIRA" przeznaczony dla czworonogów schroniskowych. Jest wykładowcą na kursach i warsztatach dla ratowników, dogoterapeutów, trenerów.

Źródło: www.czestochowa.gazeta.pl



 
  Klubowicze, którzy czytali ten artykuł:
 
 Wasze komentarze:     Dodaj nowy
 
 
    ~fernis 08:10 | 08-02-2012   Odpowiedz
 

mieszkam w wsi sama mam psa na uwięzi(lańcuchu)przypinam go rano i wieczorem (ponieważ ucieka),a w dzień i w nocy zabieram go do domu.Obrucz tego chodzę z nim na spacery.Dlatego rozumiem ludzi którzy mają psa na odpowiedniej uwięzi , oczywiście ich nie usprawiedliwiam jeśli nie postępują tak jak powinni.


 
 
    ~Stella189 02:52 | 27-01-2012   Odpowiedz
 

Na wsi psy także mogą godnie żyć.Wystarczy tylko trochę sympatii i wrażliwosci ze strony czlowieka.


 
 
    psiarcia__kathie 03:11 | 25-01-2012   Odpowiedz
 

"Dla wielu ludzi mieszkających na wsi każde zwierzę ma pełnić określone zadanie. Pies ma być na łańcuchu, szczekać i koniec. Zresztą dał temu wyraz ostatnio jeden z naszych parlamentarzystów, czym wywołał lawinę protestów. Trzymanie psa w domu, spacerowanie z nim, szkolenia to dla ludzi ze wsi zwykła fanaberia." Tak oczywiście zgadzam się z tym. Mój ojciec też tak uważa :(


 
 
         psiarcia__kathie 03:13 | 25-01-2012   Odpowiedz
 

Zgadzam się z tym, że na wsi jest wiele takich ludzi. Mój tata też tak niestety uważa ;( Ale niestety był tak wychowany i tak już mu zostało.


 
 
    ~ania 05:44 | 19-01-2012   Odpowiedz
 

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=t8AvajDAW0E może to coś dla dzieci ?


 
 
    czarek0101 01:09 | 19-01-2012   Odpowiedz
 

Ale ale!Wezcie na wstrzymanie!Co to jest?Człowiek to istota znana z żądzy krwi i mordu.Zabija dla przyjemności.Niech wreszcie coś zrobią z dręczeniami z zabijaniem.TROCHĘ PRAWA.


 
 
    champion-labi 12:29 | 18-01-2012   Odpowiedz
 

To prawda! EDUKUJMY ludzi. Biedne psy ;( to jest okrucieństwo! Dlaczego Ci ludzie to robią? Dlaczego ten Świat jest taki okrutny?! Jak długo będziemy czekali na zmianę podejścia do zwierząt przez ludzi? Czy w ogóle się tego kiedykolwiek doczekamy?


 
 
    paulinka1997 09:50 | 18-01-2012   Odpowiedz
 

W pełni zgadzam się z panem Jackiem. W szkołach powinny być przeprowadzane specjalne zajęcia, które umożliwią dzieciom i młodzieży bezpośredni kontakt ze zwierzętami oraz poznanie ich psychiki i zachowań. Być może wtedy wpoi się zwyczajne ludzkie zasady dotyczące ludzkiej empatii, którą powinniśmy odczuwać w stosunku do naszych braci mniejszych.


 
 
    Ogarka 09:29 | 18-01-2012   Odpowiedz
 

Podręczniki do biologii z osobnymi tematami o psach? Ja popieram!:)


 
 
    Lolciaa 09:13 | 18-01-2012   Odpowiedz
 

Właśnie! Każde zwierzę powinno być traktowane jak żywa istota ! a nie jak rzecz , powinno mieć swoje prawa!


 
 
    ~morusia02 08:54 | 18-01-2012   Odpowiedz
 

Ja mam nadzieję, że J.G. przemyślał to, co powiedział o tej przepaści! Dla mnie szkolenie psa, NIE trzymanie na łańcuchu, trzymanie na smyczy i wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i kosmetycznych jak choćby czesanie i kąpanie to normalna sprawa, a mieszkam na wsi. Owszem, większość okolicznych rolników tak myśli, że pies jest po to, by szczekać na łańcuchu, krowa po to, by dawać mleko itd., ale są i tacy, którzy mimo, że nie mają na chleb, bardzo dbają o swoje wszystkie zwierzaki i normalnie je traktują.


 
 
    ~Ciapkowa_ 06:16 | 18-01-2012   Odpowiedz
 

cytat: "JG: Tak, dostrzegam tę przepaść. Dla wielu ludzi mieszkających na wsi każde zwierzę ma pełnić określone zadanie. Pies ma być na łańcuchu, szczekać i koniec. Zresztą dał temu wyraz ostatnio jeden z naszych parlamentarzystów, czym wywołał lawinę protestów. Trzymanie psa w domu, spacerowanie z nim, szkolenia to dla ludzi ze wsi zwykła fanaberia." owszem, ale nie dla wszystkich, chociaż dla większości, spacerowanie, trzymanie psa w domu, czy szkolenie jest nienormalne, ale jak mówię, nie dla wszystkich, bo dla mnie to jest w pełni normalne, a jestem ze wsi.


 
 
    Amorek 06:09 | 18-01-2012   Odpowiedz
 

Wszystkie zwierzęta zasługują na ochron prawną tak jak ludzie! Niektórzy myślą że jak zwierzęta nie mówią to ochrona też im się nie należy, a wręcz przeciwnie to ludzie powinni być ich głosem.


 
 
    Alusia1113 02:18 | 18-01-2012   Odpowiedz
 

Racja zwierzęta powinny mieć swoje prawa jak każda żywa istota a nie być traktowane jak rzeczy!!!!







(c) 2008 PIES.PL | reklama w portalu | made by: Webprovider.pl